fredag 5. februar 2016

Kisscut - Karin Slaughter

Utenkelige udåder

Kisscut (Stillheten etterpå) er andre bok i Karin Slaughters Grant County-serie. Her møter vi igjen barnelege/rettsmedisiner Sara Linton, eksmannen hennes politisjef Jeffrey Tolliver og politietterforsker Lena Adams.

Handlingen starter med at Sara og Jeffrey, som så smått har begynt å søke tilbake til hverandre, møtes ved skøytebanen i Heartsdale. Det som skulle være et hyggelig stevnemøte, tar brått en tragisk vending da en 13 år gammel jente truer en jevnaldrende gutt med pistol.
The boy she was aiming the gun at was a good-looking kid, probably the object of an unrequited crush. In Jeffrey's day, she would have left a nasty sticker in his locker. Today, she was pointing a gun. "Jenny," Jeffrey began, wondering if the gun was even loaded. "Let's work this out. This guy's not worth getting into trouble over."  "Go away," Jenny repeated, even though her voice was not as firm. She used her hand to wipe her face. He realized that she was crying. (side 19 i Amazon-utgaven)
Med pistolen fortsatt mot guttens hode, bønnfaller Jenny Jeffrey om skyte henne før hun selv trekker av. Samtidig finner Sara liket av et nyfødt pikebarn på skøytebanens toalett. I etterkant rulles de bakenforliggende årsakene for de to dramatiske hendelsen sakte, men sikkert opp, til tross for at ingen er særlig interessert i å snakke med politiet. Og det som avdekkes er så grusomt at selv en garvet politimann som Jeffrey Tolliver har problemer med å tro at det er sant.

Jeg har nevnt tidligere at Karin Slaughter skriver uten filter. Dette er den tredje boken jeg leser av henne, og jeg opplever henne som en uredd forfatter som ikke er redd for å røske opp i forestillingene vi har om oss selv og folk rundt oss. I Kisscut tar hun i tillegg tak i noen tabubelagte temaer. Beskrivelsene Slaughter bruker kan til tider være svært malende og i så måte ubehagelige å forholde seg til, i alle fall for en som meg, som lever i min trygge boble. Det kan bli i meste laget til tider, men om man leser aviser så skorter det ikke på historier fra det virkelige liv som overgår mang en bok. Dessverre er det ofte slik at virkeligheten overgår fantasien. Jeg har også veldig sansen for de sterke kvinneskikkelsene i disse bøkene. Karakterene i Grant County-bøkene er svært sammensatte, de er ingen engler, og det er noe med ærligheten i måten de fremstilles på som gjør meg interessert i å følge Slaughters forfatterskap videre.

Kisscut er et hakk opp i forhold til forrige bok Blendet/Blindsighted for min del. Selv om det også i denne historien avdekkes en rekke forferdelige forbrytelser, er det ingen seriemorder som jaktes denne gangen. Samtidig føler jeg at jeg kommer mer under huden på hovedkarakterene, Sara, Jeffrey og Lena, som jeg i forrige bok ikke fikk helt grep på. Noen av de beste sekvensene synes jeg er i møtet med Sara og hennes familie. Her gjør Slaughter en fremragende jobb med å få frem dynamikken familiemedlemmene imellom, dialogene er naturlige og slagferdige med massevis av humor. Det sitter ikke like bra i samspillet mellom Sara og Jeffrey føler jeg, spesielt ikke i begynnelsen av boken. Jeg blir ikke helt klok på dem, de oppfører seg til tider "out of character" når de er sammen. Mot slutten av historien går dette seg imidlertid til.


Forlag: Random House UK
Utgitt: 2010 (Hardcover 2002)
Spilletid: 11 timer og 8 min.

Kilder:
Utdrag av boken fra Amazon.com
Lydboken på Storytel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar