mandag 30. mai 2016

En liten pause som ble lang - Er straks tilbake!

Noen ganger går tiden altfor fort. Det har den gjort for meg i det siste - jeg har rett og slett blitt dratt med i dragsuget. Våren er den tiden av året hvor man har det mest travelt som lærer, i alle fall føles det sånn når man jobber i ungdomsskolen. Termintester, eksamen, karaktersetting - og alt det andre du skal bli ferdig med før enda et skoleår er over. Samtidig har den ene katten min, Trulte, blitt syk. Hun har fått hjerteproblemer på sine gamle dager, og har trengt ekstra pleie og omsorg en stund.

Men jeg leser allikevel, selv om jeg har det travelt, det går bare litt sent. Én av bøkene jeg leser om dagen utfordrer meg virkelig som leser. Det er Virginia Woolfs To the Lighthouse, som har vist seg å bli en svært lærerik leseerfaring. På Storytel lytter jeg til Elizabeth er borte, en spennende historie om en sjarmerende, dement gammel dame som leter etter venninnen sin.

Jeg elsker våren. Den er full av lovnader om late, varme sommerdager. Da jeg var ung syntes jeg sommerferien lå foran meg som en uendelighet av fridager. Lite var planlagt på forhånd, man tok livet som det falt seg. Målet mitt denne sommeren er å ikke ha altfor mange planer, kanskje jeg kan gjenkalle noe av følelsen fra den gang? Det som er sikkert er at jeg skal lese mye i sommer, og skrive mye. Det gleder jeg meg til.

Jeg kommer snart med noen nye innlegg. Om To the Lighthouse og Slutten for det røde mennesket. Tiden second hand. Ha en fortsatt god forsommer så lenge!


Her er pusen min som ikke har vært helt frisk i det siste. Hun liker også bøker, spesielt til å ligge på.

3 kommentarer:

  1. Håper du får tid til å blogge igjen snart og at du ikke er altfor streng mot elevene som du retter for;)

    Synd å høre om pusen din som er syk. Ønsker henne god bedring. Har en katt selv som blir 14 den 4 juni. Heldigvis er han sprek ennå.

    Mange sier at tiden går fort, men her krangler jeg med tiden og strever med å få tiden til å gå. Det har vel med å gjøre at jeg er hjemme dag ut og dag inn, men sånn er det å være langtidssykmeldt. Anbefale ikke.

    Fin pusekatt du har og ønsk henne god bedring fra meg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Ina! Er nok ikke veldig streng når det kommer til elevene mine, prøver å være mest mulig rettferdig:)

      Har vært vondt å se Trulte så syk, heldigvis har hun respondert bra på hjertemedisinene, så jeg krysser fingrene. Vi har to katter som er 12 år, de er søstre, og begge begynner å bli preget av at de blir eldre. Man blir veldig glad i disse dyra, de blir som familie!

      Skjønner godt at du blir frustrert av lange dager, kjedelig når man blir satt ut spill på den måten. Krysser også fingre for at ting går seg til for deg :)

      Slett
    2. Ja, dyr er jo familiemedlemmer som alle andre i familien. Godt at hun svarer positivt til medisinene, og kanskje det ordner seg til det bedre. La oss håpe det.

      For min del har jeg gitt opp for lenge siden, i hvert fall når det gjelder raske svar og løsninger. Det finnes dessverre ikke, hehe, det er bare å holde ut. For ting tar tid, dessverre. Det er det som er det kjipeste.

      Slett