mandag 13. juni 2016

Alltid Alice - Lisa Genova

ENGASJERENDE OM ALZHEIMERS SYKDOM

Jeg ble oppmerksom på Lisa Genovas bok gjennom Inas blogg, I Bokhylla, hvor den var månedens anbefaling for april.  Både boken, og filmen med Julianne Moore i hovedrollen, hadde gått meg hus forbi, men Inas anbefaling vekket min interesse. Jeg fant den svenske lydbokutgaven på Storytel, Fortfarande Alice, så det er den jeg har lyttet til.

Alice Howland er en høyt respektert professor i kognitiv psykologi ved Harvard universitetet. Hun elsker de intellektuelle utfordringene hun møter gjennom arbeidet som forsker og foreleser, og går veldig opp i jobben sin.

Idet Alices 50-årsdag nærmer seg opplever hun å bli mer og mer glemsk, men avfeier det hele med at hun sikkert bare er på vei inn i overgangsalderen. Da hun på en joggetur langs sin vanlig rute plutselig ikke aner hvordan hun skal finne veien hjem, innser Alice at dette kan være noe langt mer alvorlig enn symptomer på overgangsalder. Etter at hun også glemmer å reise på en viktig utenbys konferanse tar hun affære. En undersøkelse hos nevrolog bekrefter mistankene hennes, og like etter at hun har fylt femti, blir Alice diagnostisert med Alzheimer. Og ikke nok med det, det viser seg at hun har den sjeldne varianten av Alzheimer som er arvelig. Noe som betyr at også hennes tre barn kan være bærere av genet.

Historien fortelles fra Alices synsvinkel. Det er via hennes tanker, observasjoner og opplevelser at man også får et godt innblikk i hvordan Alzheimer påvirker de pårørende. Alices tre barn, Anna, Tom og Lydia, reagerer svært ulikt når de får vite om morens sykdom. De to eldste barna bestemmer seg for å ta en gentest for finne ut om de er bærere, den yngste, Lydia, vil ikke vite. Ektemannen John, som er forsker som Alice, sliter med å takle at den intelligente og ressurssterke kvinnen han giftet seg med blir stadig mer avhengig av ham, og ikke en gang kan takle de enkleste daglige gjøremål på egen hånd. Samtidig knyttes nye bånd innad i familien. Sykdommen bringer Alice nærmere yngstedatteren. De to har over en tid vært i konflikt fordi Lydia ikke vil studere, slik moren ønsker at hun skal gjøre. At Alice blir syk endrer forholdet mellom dem, og Lydia blir morens viktigste støttespiller.

Fortfarande Alice er en bok som berører sterkt. Det er umulig å ikke bli følelsesmessig engasjert i Alices desperate kamp for å bevare sin identitet og verdighet, ettersom sanser og kroppsfunksjoner svekkes. Intelligent som hun er, finner hun stadig nye strategier for å bevare hukommelsen, og sitt eget jeg, men alle odds er imot henne: Dette er en kamp hun ikke kan vinne, det finnes ingen kur mot denne lumske sykdommen. Alice tenker at hun skulle ønske hun heller hadde fått kreft, da hadde hun i alle fall hatt en sjanse, med Alzheimer går det ubønnhørlig én vei. Jeg gråt flere ganger underveis, det blir mange rørende, og til tider hjerteskjærende øyeblikk:

Alice såg på Lydia bit för bit, i en serie snabba närbilder av hennes ansiktsdrag. Hon kände igjen vart og ett som man känner igen huset där man växte upp, som en förälders röst, som hudvecken på de egna händerna, instinktivt, utan ansträngning eller medveten tanke. Men konstigt nog hade hon svårt att identifiera Lydia som helhet.
 "Du är så vacker", sa Alice.  "Jag är så redd att jag skal se på dig och inte känna igen dig."
 "Jag tror at även om du en dag inte vet vem jag är, så vet du ändå att jag älskar dig."
 " Tänk om jag ser dig och inte vet att du er min dotter och inte vet att du älskar mig?"
 "Då säger jag att jag älskar dig och du kommer att tro mig."  
(s. 488-499, E-bok på Storytel)

Det er ikke slik at Alltid Alice bikker over i sentimentalitet. Dette er en god bok som tar for seg et svært viktig tema. 60 - 70% av alle som rammes av demens, får Alzheimer. Historien om Alice gir leseren god innsikt i hvordan det må være å leve med sykdommen, både som pasient og pårørende.



Forlag: Bokfabriken
Utgivelsesår: 2015
Spilletid: 8T 36M

Kilder:
Lydbok og e-bok på Storytel
NHI

Noen flere om boken:
http://tidsskriftet.no/article/1935997/
Lines bibliotek
tonesbokside
Stines notater



6 kommentarer:

  1. Alzheimer er en så forferdelig sykdom. Det må være så tøft både for den som får den og for dem som står på utsiden og ser på. Jeg håper inderlig jeg slipper det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en grusom sykdom. Opplevde det på nært hold da jeg jobbet som assistent på et aldershjem for mange år siden, vondt å se hvordan det berører både den syke og familien rundt. Krysser fingre for at vi slipper det!

      Slett
  2. Hei og beklager for at jeg ikke har lest anmeldelsen din før nå fordi i går kveld lå jeg over hos foreldrene mine og da er jeg ikke online. Var online en liten tur på formiddagen i går før jeg dro, men ikke siden jeg kom hjem til meg selv i dag. Så nå tar jeg igjen det fortapte:) Foretrekker å være sosial når man er på besøk hos sine nærmeste siden jeg bor alene:)

    God anmeldelse:) Du beskriver Alice sin desperate forsøk på å bevare sin egen identitet og bli sett på som en person og ikke en sykdom på en fin måte:)

    Takk for link. Hyggelig av deg. Litt flau over at jeg ikke har skrevet en anmeldelse av den ennå med tanke på at jeg leste den for en god stund siden, men ligger etter med en del anmeldelser så da blir det sånn. Men det blir etter hvert med tiden:)

    Godt at du likte boka og virker som vi har samme syn på innholdet:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelige ord! Viktig å være sosial når man er på besøk. Jeg har også vært veldig sporadisk på nett i det siste, så det er ikke alt man får med seg, men det gjør ingenting.

      Får heller ikke skrevet om alle bøkene jeg leser, men du er jo også flink til å fortelle om bøkene du leser i de faste innleggene dine.
      Det var jo sånn jeg kom over "Alltid Alice" :)

      Ja, jeg likte virkelig denne boka, Alices historie blir godt fortalt.

      Slett
    2. Ja, spesielt siden jeg lever som en eremitt ellers og har kun mine nærmeste da må man nesten være litt sosial de få gangene man er det;)

      Synes det er greit med forskjellige innlegg enn bare anmeldelser for hvis bloggen skulle bare bestått av anmeldelser og ikke noe annet, hadde jeg nok kjedet meg litt og er en person som krever litt variasjon og da er det greit å skrive litt andre innlegg også.

      Det er også fint å inpisre hverandre med bøkene vi leser.

      Virker som vi har samme syn på Alltid Alice:) Det er en sterk og troverdig bok. Synes synd på personer som blir rammet av denne sykdommen og de pårørende. Det er en urettferdig sykdom.

      Slett
  3. *inspirere, skulle det stå. Ekspert til å skrive feil i kommentarfelt ;)

    SvarSlett