torsdag 5. november 2015

After You av Jojo Moyes

Et gledelig gjensyn med Louisa Clarke




Etter å ha pløyd igjennom det meste av lydbøker på mitt lokale bibliotek, tester jeg nå ut Storytel som en mulig tilgang til flere. Fordelen med lydbøker er at kjedelige ting som rydding og støvtørking med ett går (nesten) som en lek. Jeg ble veldig glad da jeg oppdaget at After You/Etter deg, oppfølgeren til Me Before YouEt helt halv år av Jojo Moyes, var på listen av tilgjengelige lydbøker, på engelsk. I omtalen min av Et helt halvt år skrev jeg noe om at all hypen rundt boken gjorde meg skeptisk, og at det tok lang tid før jeg ga etter for nysgjerrigheten. Det var også med en viss skepsis at jeg begynte å lytte til oppfølgeren, fordi oppfølgere noen ganger kan oppleves som en nedtur i forhold til originalen.

Og det tok litt tid før jeg kom på gli, men så var jeg der igjen - i Jojo Moyes besnærende univers, den samme humoren, den samme varmen. Det har gått to år siden vi møtte Lou sist, og hun sliter. Hun jobber på en irskinspirert pub på en flyplass (som Lou beskriver som like irsk som Mahatma Gandhi), bor i en leilighet hvor hun enda ikke har orket å rydde ut av pappeskene, og sørger fortsatt over tapet av Will. I en sorggruppe kommer hun i kontakt med en broket samling mennesker, som alle har mistet noen de er glad i. Gjennom personer i denne gruppen, og en ulykke Lou selv er utsatt for, blir hun kjent med ambulansesjåføren Sam. Samtidig banker en ung jente, Lily, på Lous dør og hevder at hun er Wills datter. Det er duket for nye forviklinger og utfordringer i Lous liv.

Om jeg ikke gapskrattet like mye som jeg gjorde med forrige bok, så humrer jeg fortsatt godt over dialoger med humoristisk snert og, ikke minst, gjensynet med Lous familie. Jeg morer meg stort over Lous mamma som etter 30 år som oppofrende, hjemmeværende husmor er i ferd med å få sin feministiske oppvåkning. Noe som blant annet resulterer i at hun slutter å barbere leggene sine, til ektemannens store ergrelse og frustrasjon. Jeg blir rørt også denne gangen i møtet med mennesker som alle takler sorgen de opplever på forskjellig vis. Denne historien forteller blant annet noe om hvor sårbare vi er som mennesker, og hvordan frykten for tap, det å miste noen, kan stoppe oss fra å leve livet fullt ut.

After You er ikke like god som den første boken, men den er god nok for meg. La gå at brikkene ofte faller litt for enkelt på plass, slik at de passer perfekt i hverandre. Og at det til tider kan bikke litt over når det kommer til føleri i enkelte scener. Med tanke på all usikkerhet og kaos som preger verden rundt meg i disse dager, kjenner jeg at dette er "helt innafor" for min del. Det har alt i alt vært noen deilig befriende timer i selskap med Louisa Clarke.


Andre bokbloggere om boken:
Tine sin blogg
Anettes Bokboble
Solgunn sitt




2 kommentarer:

  1. Jeg har også begynt med Storytel. Jeg fikk hund og fant ut at det var perfekt å lytte til lydbok mens jeg gikk tur :-) Jeg var ikke klar over at After you var der. Jeg leste Et helt halvt år på norsk, men det hørtes fint ut å høre oppfølgeren på lydbok.
    Jeg er akkurat lik deg når det gjelder bøker som blir rost opp i skyene, som regel styrer jeg unna. Men Et helt halvt år måtte jeg lese ganske fort fordi moren min skulle lese den etterpå :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ble også litt overrasket da den dukket opp på en mest lest liste, tror jeg det var. Tenkte først det var en av de andre bøkene til Jojo Moyes. Veldig fint å høre den på lydbok, det har ofte mye å si hvem som har lest den inn. Anna Acton leser bra og med innlevelse, så den er absolutt å anbefale. Har blitt skuffet mange ganger over bøker som blir hypet opp, men disse to bøkene av Jojo Moyes kan jeg skjønne har blitt populære. :)

      Slett